Pontonbrug

Tijdens de Tweede Wereldoorlog moesten de geallieerden veel kanalen en rivieren oversteken, omdat de Duitsers tijdens hun terugtrekking vaak bruggen opbliezen om de geallieerden een halt toe te roepen. Dit mocht echter niet baten omdat de Amerikaanse Engineers beschikten over verschillende soorten (tijdelijke) bruggen. Een aantal type bruggen die gebruikt zijn in de Tweede Wereldoorlog zijn:

  • M2 Light Pontoon Bridge (M2 Lichte pontonbrug)
  • M3 Pneumatic Ponton Bridge (M3 Opblaasbare Ponton Brug)
  • M4 Floating Bridge (M4 Drijvende brug)
  • Fixed Steel Panel Bridge Bailey Type (Vaste stalen paneel brug type Bailey)

Wij van Pontoon Group ’40-’45 zijn in het bezit van een complete M2 Light Pontoon Bridge (M2 Lichte pontonbrug). Met dit materiaal kunnen we rivieren en kanalen oversteken met bijvoorbeeld een GMC of zelf een Diamond T. Een andere mogelijkheid is een lichtere variant geschikt voor lichte GMC’s en Jeeps. We kunnen meerdere tijdelijke bruggen bouwen met een totale lengte van 160 meter.

 

Specificaties: 

  • Maximale lengte van 160 meter lichte pontonbrug (+/-  6 ton drijfvermogen)
  • Maximale lengte van 80 meter zware pontonbrug (+/- 13 ton drijfvermogen)
  • Minimale lengte 8-12 meter
  • Een gescheiden rijdek bestaande uit 2 rijplaten of een gekoppeld rijdek uit 3 rijplaten aan elkaar. 
  • Naast voertuigen kunnen ook voetgangers over dit type brug.